Založ si blog

Zmeškaný či zrušený let, na čo všetko máte právo?

Meškal váš let? Alebo ho letecká spoločnosť zrušila? Ak ste si rezervovali let, odlietajúci z európskeho priestoru alebo v rámci európskej leteckej spoločnosti, ktorý má meškanie alebo bol zrušený, máte podľa európskeho práva nárok na odškodnenie. Aby ste ho mohli uplatniť, váš odlet musí obsiahnuť územie Spojeného kráľovstva, Európskej únie, Islandu, Lichtenštajnska, Nórska alebo Švajčiarska. Pozrime sa na to, v ktorých prípadoch máte nárok na odškodné.

Ak má let meškanie dve a viac hodín

V prípade, ak váš let mešká dve, či dokonca viac hodín, letecká spoločnosť vám je povinná poskytnúť jedlo a nápoj; prístup k telefónnym hovorom a emailom; ak je let oneskorený v nočných hodinách i ubytovanie a dopravu medzi letiskom a hotelom. Aerolínia by vás na všetky veci, dostupné na letisku, mala zaopatriť vouchermi. Zájdite za pracovníkom spoločnosti, s ktorou letíte a požiadajte o pomoc. Ak sa vám nedostane, uchovajte si všetky potvrdenky z výdavkov a s reklamáciou sa na leteckú spoločnosť obráťte neskôr. Pamätajte však na to, že letecké spoločnosti preplácajú iba opodstatnené náklady. Nečakajte, že vám niekto vráti peniaze za alkohol, drahý trojchodový obed či pobyt v luxusnom hoteli.

Meškanie, ktoré trvá tri alebo viac hodín

Samozrejmosťou je právo na jedlo a nápoj, hovory a ubytovanie, ktoré, ako som spomenul vyššie, by vám mali byť poskytnuté už pri dvojhodinovom meškaní. Právo na odškodnenie máte aj vtedy, ak oneskorenie letu spadá pod zodpovednosť leteckej spoločnosti, v prípade technickej chyby či prekročenia kapacity lietadla. Iné je to napríklad pri zlom počasí, vtedy kompenzáciu neočakávajte. Výška vášho odškodnenia závisí od vzdialenosti letu a dĺžky meškania, teda vašej časovej vzdialenosti od destinácie.

Oneskorenie päť a viac hodín

Ak váš let mešká päť a viac hodín, nemusíte naň nastúpiť. V tomto prípade nezáleží na tom, koho je to zodpovednosť.

1. ak v tomto prípade do lietadla nenastúpite

Letecká spoločnosť je vám v prípade päťhodinového a väčšieho meškania, po ktorom let neplánujete využiť, povinná poskytnúť plnú peňažnú náhradu za let a za všetky ďalšie spojenia, ktoré v rámci jednej rezervácie nevyužijete; či už ide o cestu tam alebo späť. V prípade, ak ste už na cestu vyrazili a uviazli ste medzi dvoma letmi, spoločnosť by vám mala v prípade päť a viachodinového meškania preplatiť cestu na letisko, z ktorého ste pôvodne odleteli. Ďalej by vám mala uhradiť občerstvenie v podobe jedla a pitia, prístup k telefonickým hovorom a mailom, v prípade nočného meškania ubytovanie, rovnako ako cestu z letiska na hotel a naopak. Zamestnanca leteckej spoločnosti vyhľadajte hneď, keď sa rozhodnete na let nenastúpiť.

2. ak na let nastúpite

V závislosti od vzdialenosti a destinácie vášho letu, môžete v prípade zodpovednosti aerolinky za meškanie žiadať kompenzáciu až do výšky 600,- € . Pri zlom počasí či štrajku sa vám ale vrátenia peňazí nedostane.

Ak bol váš let zrušený

Pri zrušení letu maximálne 14 dní pred plánovaným odletom máte nárok buď na úplnú finančnú kompenzáciu na všetky lety, ktoré v rámci jednej rezervácie (vrátane cesty naspäť) nebudete môcť využiť, alebo na náhradný let, ktorý vás do finálnej destinácie dostane. Mala by vám byť poskytnutá i pomoc s výdavkami, ak sa vaše stornovanie predĺži na dve a viac hodín a na odškodnenie, ak vás ponúknutý náhradný let dopraví na miesto príchodu o dve či viacero hodín neskôr. Počas čakania na náhradný let máte opäť právo na občerstvenie, prístup k mailom a telefonátom, ubytovanie v prípade nočného meškania, a teda i na zabezpečenie cesty medzi letiskom a hotelom. Dostať by ste na to mali od leteckej spoločnosti vouchery. Nebojte  sa kedykoľvek obrátiť na personál aerolínie.

Akú podobu má mať sťažnosť?

Pripravte si detaily vášho letu a rezervačné údaje, ktoré môžete leteckej spoločnosti poskytnúť. Do sťažnosti zahrňte informácie o tom, čo sa počas vášho letu pokazilo či nevyšlo a čo očakávate od spoločnosti ako kompenzáciu. Úrad civilného letectva (The Civil Aviation Authority) vám poskytne informácie o tom, ako sťažnosť vypísať. Šablónu takéhoto dokumentu si môžete stiahnuť z ich webovej stránky. Okrem iného by mala obsahovať kópie (nie originály) vašich leteniek a všetky príjmové doklady. Uchovajte si kópie sťažnosti a odpoveď od leteckej spoločnosti. Ak sa rozprávate s niekým z aerolínie, urobte si z rozhovoru poznámky, môžu sa vám zísť v prípade, že sa rozhodnete ísť vo vašej žiadosti do väčších detailov.

Máli ste problém s letom? Nechajte právnikov vybaviť odškodné za vás a to až tri roky spätne.

Russia Putin

Prepych a pád Putinovho generála. Aký luxus si užíval a ohrozí jeho škandál ministra obrany?

27.04.2024 06:00

Timur Ivanov protekčne prideľoval zákazky podnikateľovi, ktorý mu na revanš bezplatne postavil vilu a zadarmo obnovil nehnuteľnosť z 19. storočia.

Ondrej Lunter, župan, Michal Urda, primár, Martin Caudt

„Pľúciarov“ je zúfalo málo: Pacienti čakajú mesiace a čoraz viac ich zostáva úplne bez lekára

27.04.2024 06:00

Podľa posledných údajov NCZI na Slovensku 163 pneumologických a ftizeologických ambulancií, teda 303 lekárov a sestier, vybavilo za rok 763 709 návštev pacientov.

koláž, fotky, mReportér

Známe kúpeľné mesto je pýchou Slovenska, ale aj ikonický vodopád, pri ktorom nakrúcali seriál, ktorý milujú milióny ľudí

27.04.2024 05:00

Toto sú najlepšie videá týždňa, ktoré zachytili naši mReportéri.

HIMARS

USA ohlásili nákupy vojenského materiálu pre Ukrajinu za šesť miliárd, vybavenie však zrejme nedorazí niekoľko rokov

26.04.2024 21:43

Na dodanie materiálu si však budú musieť Ukrajinci počkať, lebo proces jeho obstarávania je len na začiatku.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1
Celková čítanosť: 1523x
Priemerná čítanosť článkov: 1523x

Autor blogu

Kategórie

Archív