Zmeškaný či zrušený let, na čo všetko máte právo?

Meškal váš let? Alebo ho letecká spoločnosť zrušila? Ak ste si rezervovali let, odlietajúci z európskeho priestoru alebo v rámci európskej leteckej spoločnosti, ktorý má meškanie alebo bol zrušený, máte podľa európskeho práva nárok na odškodnenie. Aby ste ho mohli uplatniť, váš odlet musí obsiahnuť územie Spojeného kráľovstva, Európskej únie, Islandu, Lichtenštajnska, Nórska alebo Švajčiarska. Pozrime sa na to, v ktorých prípadoch máte nárok na odškodné.

Ak má let meškanie dve a viac hodín

V prípade, ak váš let mešká dve, či dokonca viac hodín, letecká spoločnosť vám je povinná poskytnúť jedlo a nápoj; prístup k telefónnym hovorom a emailom; ak je let oneskorený v nočných hodinách i ubytovanie a dopravu medzi letiskom a hotelom. Aerolínia by vás na všetky veci, dostupné na letisku, mala zaopatriť vouchermi. Zájdite za pracovníkom spoločnosti, s ktorou letíte a požiadajte o pomoc. Ak sa vám nedostane, uchovajte si všetky potvrdenky z výdavkov a s reklamáciou sa na leteckú spoločnosť obráťte neskôr. Pamätajte však na to, že letecké spoločnosti preplácajú iba opodstatnené náklady. Nečakajte, že vám niekto vráti peniaze za alkohol, drahý trojchodový obed či pobyt v luxusnom hoteli.

Meškanie, ktoré trvá tri alebo viac hodín

Samozrejmosťou je právo na jedlo a nápoj, hovory a ubytovanie, ktoré, ako som spomenul vyššie, by vám mali byť poskytnuté už pri dvojhodinovom meškaní. Právo na odškodnenie máte aj vtedy, ak oneskorenie letu spadá pod zodpovednosť leteckej spoločnosti, v prípade technickej chyby či prekročenia kapacity lietadla. Iné je to napríklad pri zlom počasí, vtedy kompenzáciu neočakávajte. Výška vášho odškodnenia závisí od vzdialenosti letu a dĺžky meškania, teda vašej časovej vzdialenosti od destinácie.

Oneskorenie päť a viac hodín

Ak váš let mešká päť a viac hodín, nemusíte naň nastúpiť. V tomto prípade nezáleží na tom, koho je to zodpovednosť.

1. ak v tomto prípade do lietadla nenastúpite

Letecká spoločnosť je vám v prípade päťhodinového a väčšieho meškania, po ktorom let neplánujete využiť, povinná poskytnúť plnú peňažnú náhradu za let a za všetky ďalšie spojenia, ktoré v rámci jednej rezervácie nevyužijete; či už ide o cestu tam alebo späť. V prípade, ak ste už na cestu vyrazili a uviazli ste medzi dvoma letmi, spoločnosť by vám mala v prípade päť a viachodinového meškania preplatiť cestu na letisko, z ktorého ste pôvodne odleteli. Ďalej by vám mala uhradiť občerstvenie v podobe jedla a pitia, prístup k telefonickým hovorom a mailom, v prípade nočného meškania ubytovanie, rovnako ako cestu z letiska na hotel a naopak. Zamestnanca leteckej spoločnosti vyhľadajte hneď, keď sa rozhodnete na let nenastúpiť.

2. ak na let nastúpite

V závislosti od vzdialenosti a destinácie vášho letu, môžete v prípade zodpovednosti aerolinky za meškanie žiadať kompenzáciu až do výšky 600,- € . Pri zlom počasí či štrajku sa vám ale vrátenia peňazí nedostane.

Ak bol váš let zrušený

Pri zrušení letu maximálne 14 dní pred plánovaným odletom máte nárok buď na úplnú finančnú kompenzáciu na všetky lety, ktoré v rámci jednej rezervácie (vrátane cesty naspäť) nebudete môcť využiť, alebo na náhradný let, ktorý vás do finálnej destinácie dostane. Mala by vám byť poskytnutá i pomoc s výdavkami, ak sa vaše stornovanie predĺži na dve a viac hodín a na odškodnenie, ak vás ponúknutý náhradný let dopraví na miesto príchodu o dve či viacero hodín neskôr. Počas čakania na náhradný let máte opäť právo na občerstvenie, prístup k mailom a telefonátom, ubytovanie v prípade nočného meškania, a teda i na zabezpečenie cesty medzi letiskom a hotelom. Dostať by ste na to mali od leteckej spoločnosti vouchery. Nebojte  sa kedykoľvek obrátiť na personál aerolínie.

Akú podobu má mať sťažnosť?

Pripravte si detaily vášho letu a rezervačné údaje, ktoré môžete leteckej spoločnosti poskytnúť. Do sťažnosti zahrňte informácie o tom, čo sa počas vášho letu pokazilo či nevyšlo a čo očakávate od spoločnosti ako kompenzáciu. Úrad civilného letectva (The Civil Aviation Authority) vám poskytne informácie o tom, ako sťažnosť vypísať. Šablónu takéhoto dokumentu si môžete stiahnuť z ich webovej stránky. Okrem iného by mala obsahovať kópie (nie originály) vašich leteniek a všetky príjmové doklady. Uchovajte si kópie sťažnosti a odpoveď od leteckej spoločnosti. Ak sa rozprávate s niekým z aerolínie, urobte si z rozhovoru poznámky, môžu sa vám zísť v prípade, že sa rozhodnete ísť vo vašej žiadosti do väčších detailov.

Máli ste problém s letom? Nechajte právnikov vybaviť odškodné za vás a to až tri roky spätne.

taiwan

Čína varovala USA pre dodávky zbraní Taiwanu: Hráte sa s ohňom

22.12.2024 08:14

Čína sa v nedeľu znovu ohradila proti nedávnym americkým oznámeniam o predaji vojenskej techniky a pomoci Taiwanu.

vojna na Ukrajine, Kyjev, metro

ONLINE: Zelenskyj odkázal Moskve, že útoky v Rusku budú pokračovať

22.12.2024 07:10, aktualizované: 09:01

Ukrajina bude útočiť na vojenské ciele v Rusku a čoraz častejšie ukrajinskými zbraňami, uviedol Volodymyr Zelenskyj.

Adela Penesová, obezitologička, Vianoce, strava, diéta

Lekárka: Najhoršie čo môžete urobiť, je najesť sa a ľahnúť si. Prečo prejedanie sa škodí?

22.12.2024 07:00

Obezitologička radí, ako zvládnuť stravovanie počas sviatkov.

krížnik, USS Gettysburg

Výstrel omylom. Dvoch amerických pilotov nad Červeným morom zostrelili vlastní

22.12.2024 06:00

Obaja piloti boli zachránení živí, pričom jeden z nich utrpel pri incidente ľahké zranenia.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1
Celková čítanosť: 1585x
Priemerná čítanosť článkov: 1585x

Autor blogu

Kategórie

Archív