Ak má let meškanie dve a viac hodín
V prípade, ak váš let mešká dve, či dokonca viac hodín, letecká spoločnosť vám je povinná poskytnúť jedlo a nápoj; prístup k telefónnym hovorom a emailom; ak je let oneskorený v nočných hodinách i ubytovanie a dopravu medzi letiskom a hotelom. Aerolínia by vás na všetky veci, dostupné na letisku, mala zaopatriť vouchermi. Zájdite za pracovníkom spoločnosti, s ktorou letíte a požiadajte o pomoc. Ak sa vám nedostane, uchovajte si všetky potvrdenky z výdavkov a s reklamáciou sa na leteckú spoločnosť obráťte neskôr. Pamätajte však na to, že letecké spoločnosti preplácajú iba opodstatnené náklady. Nečakajte, že vám niekto vráti peniaze za alkohol, drahý trojchodový obed či pobyt v luxusnom hoteli.
Meškanie, ktoré trvá tri alebo viac hodín
Samozrejmosťou je právo na jedlo a nápoj, hovory a ubytovanie, ktoré, ako som spomenul vyššie, by vám mali byť poskytnuté už pri dvojhodinovom meškaní. Právo na odškodnenie máte aj vtedy, ak oneskorenie letu spadá pod zodpovednosť leteckej spoločnosti, v prípade technickej chyby či prekročenia kapacity lietadla. Iné je to napríklad pri zlom počasí, vtedy kompenzáciu neočakávajte. Výška vášho odškodnenia závisí od vzdialenosti letu a dĺžky meškania, teda vašej časovej vzdialenosti od destinácie.
Oneskorenie päť a viac hodín
Ak váš let mešká päť a viac hodín, nemusíte naň nastúpiť. V tomto prípade nezáleží na tom, koho je to zodpovednosť.
1. ak v tomto prípade do lietadla nenastúpite
Letecká spoločnosť je vám v prípade päťhodinového a väčšieho meškania, po ktorom let neplánujete využiť, povinná poskytnúť plnú peňažnú náhradu za let a za všetky ďalšie spojenia, ktoré v rámci jednej rezervácie nevyužijete; či už ide o cestu tam alebo späť. V prípade, ak ste už na cestu vyrazili a uviazli ste medzi dvoma letmi, spoločnosť by vám mala v prípade päť a viachodinového meškania preplatiť cestu na letisko, z ktorého ste pôvodne odleteli. Ďalej by vám mala uhradiť občerstvenie v podobe jedla a pitia, prístup k telefonickým hovorom a mailom, v prípade nočného meškania ubytovanie, rovnako ako cestu z letiska na hotel a naopak. Zamestnanca leteckej spoločnosti vyhľadajte hneď, keď sa rozhodnete na let nenastúpiť.
2. ak na let nastúpite
V závislosti od vzdialenosti a destinácie vášho letu, môžete v prípade zodpovednosti aerolinky za meškanie žiadať kompenzáciu až do výšky 600,- € . Pri zlom počasí či štrajku sa vám ale vrátenia peňazí nedostane.
Ak bol váš let zrušený
Pri zrušení letu maximálne 14 dní pred plánovaným odletom máte nárok buď na úplnú finančnú kompenzáciu na všetky lety, ktoré v rámci jednej rezervácie (vrátane cesty naspäť) nebudete môcť využiť, alebo na náhradný let, ktorý vás do finálnej destinácie dostane. Mala by vám byť poskytnutá i pomoc s výdavkami, ak sa vaše stornovanie predĺži na dve a viac hodín a na odškodnenie, ak vás ponúknutý náhradný let dopraví na miesto príchodu o dve či viacero hodín neskôr. Počas čakania na náhradný let máte opäť právo na občerstvenie, prístup k mailom a telefonátom, ubytovanie v prípade nočného meškania, a teda i na zabezpečenie cesty medzi letiskom a hotelom. Dostať by ste na to mali od leteckej spoločnosti vouchery. Nebojte sa kedykoľvek obrátiť na personál aerolínie.
Akú podobu má mať sťažnosť?
Pripravte si detaily vášho letu a rezervačné údaje, ktoré môžete leteckej spoločnosti poskytnúť. Do sťažnosti zahrňte informácie o tom, čo sa počas vášho letu pokazilo či nevyšlo a čo očakávate od spoločnosti ako kompenzáciu. Úrad civilného letectva (The Civil Aviation Authority) vám poskytne informácie o tom, ako sťažnosť vypísať. Šablónu takéhoto dokumentu si môžete stiahnuť z ich webovej stránky. Okrem iného by mala obsahovať kópie (nie originály) vašich leteniek a všetky príjmové doklady. Uchovajte si kópie sťažnosti a odpoveď od leteckej spoločnosti. Ak sa rozprávate s niekým z aerolínie, urobte si z rozhovoru poznámky, môžu sa vám zísť v prípade, že sa rozhodnete ísť vo vašej žiadosti do väčších detailov.
Celá debata | RSS tejto debaty